maanantai 26. syyskuuta 2011

Ravintolisä mietteitä..

Ravintolisät mietityttävät etenkin tällä hetkellä. Omega3 vaikutus elimistöön? Olen jonkun verran lukenut kirjoituksia aiheesta, nyt kysyisinkin teiltä lukijat kuinka moni käyttää omega3 ravintolisää? Jos käytät oletko huomannut jotain hyviä/huonoja vaikutuksia? Vai etkö missään nimessä käyttäisi lisä ravinteita purkista?

Kysyisin vielä käytättekö muita vitamiineja purkista?
Meillä lapset ja minä syödään d-vitamiini lisää de vitol/minisun. Flunssa aikoina otan lisäksi c-vitamiinia.

Kuva otettu I Phonella.


Mukavaa alkuviikkoa kaikille!

Hanna


6 kommenttia :

  1. Meillä lapset syö multivitaa lasten versiota, ja lisäksi relatabseja! Itse syön multivitaa raskaus&imetya versiota ja myös maitohappobakteeritabletteja. Lisäksi otan ekstra d-vitamiinia, rautaa tai kalaöljy kapseleita kausittain.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen aihe. Olen myös miettinyt ovatko ne oikeasti tarpeellisia. Ja jos on niin mitkä. Meillä kaikki syövät relatabseja ja Minisuneja. D-vitamiinin annosta vaihdellaan vuodenajan mukaan.

    VastaaPoista
  3. Flunssa-aikana kannnattaa myös erityisesti ottaa d-lisää.

    Olen juuri ravitsemustieteen kurssilla ja lisäksi olen itseoppineesti lukenut kymmenen vuotta aiheesta ja sillä perspektiivillä sanoisin, että omegaa todella kannattaa syödä. Et välttämättä huomaa sitä mitenkään erityisesti kehossasi, mutta rasvahappoarvosi tulevat joko pysymään hyvinä, jos ne ojo ovat tai muuttuvat paremmiksi, mikäli sinulla on huonontuneet arvot. Eliniänpidetessä elämänlaatu lisääntyy, kun nautit omegaa. Myös lasten kannattaa sitä ottaa.

    D-vitaa tulee ottaa läpi vuoden nykyohjeen mukaan. Meillä se onkin päävitamiini mitä otamme purkista; lapset 20 mikrogrammaa ja aikuiset ja teinit 5o mikrogrammaa.

    Itse nautin tällä hetkellä myös nestemäistä rautavalmistetta, sillä olen lapsesta asti kärsinyt kroonisesta anemiasta, johon on otettava silloin tällöin rautakuureja, muuten ei fyysisesti jaksa.

    VastaaPoista
  4. Meillä syötiin viime talvi multivitan lapsi ja raskaus-versioita, ja minusta oltiin terveempiä, voi toki johtua monesta muustakin syystä. Lottiksella jatketaan samaa, mutta itse olen miettinyt mikä se olisi se oma juttu, tuota d-lisää ehkä myös harkittava.

    VastaaPoista
  5. Linda,Multivitaa meillä ei ole ollutkaan käytössä. maitohappobakteereja silloin tällöin käytetään ei säännöllisesti. Täällähän on kivasti keskusteltu aiheesta mukava juttu.

    M, kovasti täälläkin mietityttää mikä olisi se paras vaihtoehto kenellekkin.

    Jarna, Oikein mielekiintoista, kiitos näistä neuvoista. Ollaan kovasti nyt pohdittu aihetta kun aloitettiin miehen kanssa syömään omega3 kapseleita vähän aikaa sitten, lapsille ei kuitenkaan olla annettu muuta kuin d-vitamiinia.

    Anni,Täällä samat pohdinnat mitä lisää ja kenelle? d-vitamiini nyt on ainakin tärkeä.

    VastaaPoista
  6. Juuri ostiskelin lisiä, eli tuttu juttu, omien vaivojeni takia syön calcia nimistä lisäkettä, joka tarkoitettu erityisesti luustolle ja nivelille, sitten juon monivitamiiniporelasillisen joka päivä ja otan napin pari möllerin tuplaa, jossa epaa ja dha:ta. Lapsille talvisin d-vitamiinia.

    VastaaPoista

Kommentit piristävät aina :)