perjantai 30. marraskuuta 2012

Saaristolaisleipää.


Saaristolaisleipä

1l  Piimää
50-100g hiivaa (2pss kuivahiivaa)
3 dl siirappia
3dl vehnäleseitä
3 dl kaljamaltaita
3 dl ruisjauhoja
 1rkl suolaa
1l vehnäjauhoja

Lämmitä piimä kattilassa kädenlämpöiseksi jos käytät kuivahiivaa piimä saa olla hiukan kuumempaakin..
Sekoita piimään kaikki aineet, taikina saa jäädä löysäksi. (tästä ohjeesta tulee kolme leipää), jaa taikina  voideltuihin foliovuokiin. Kohota leipiä noin 2 tuntia. Itse paista leivät leivinuunin lämmöstä, uunin lämpö noin 180-190 astetta laittaessa leivät uuniin paisto aika 2 tuntia, leivinuunissa lämpö laske tasisesti paiston aikana ja näin leivät ei tule liian tummiksi päältä ja kypsyvät pikku hiljaa.
Sähköuunissa paistettaessa lämpötila saa olla noin 160-170 astetta, voit peittää leivät foliolla paiston aikana jos pinta tummuu liikaa. Paistoaika noin 2 tuntia.

Säilytä valmiit leivät jääkaapissa, leipä on parhaimillaan noin kahden päivän päästä leipomisesta, säilyy hyvin viikon verran jääkaapissa.

 Leipä on kiva joulu tuliainen kauniisti pakattuna.


Mukavaa Pikkujoulu viikonloppua!!

Hanna

2 kommenttia :

  1. Mä olen tehnyt monen mooonta saaristolaisleipää ja on todella hyvää! Ja helppo tehdä.
    Mulla on silikoniset vuoat, niistä irtoo super-helposti. Enkä muistaakseni ole niitä edes voidellut.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kiitos vinkistä, mä olen käyttäny noita folio vuokia kans sit että olen pessyt ne seuraavaa käyttökertaa varten aina uudestaan.

      Poista

Kommentit piristävät aina :)